DEEP-sprekers

DEEP-sprekers
Ik heb een vraag
Ik heb een vraag

Eric Schoones

Biografie  |   Boeken  |   Videos

Balancerend tussen muziek, kunst en Oosterse filosofie aan de ene kant en duurzaamheid, management en circulaire economie aan de andere, legt pianist, musicoloog en publicist Eric Schoones originele verbanden.

Inzicht

Toen hij aan Alexander Rinnooy Kan vroeg welke p in het rijtje people, planet, profit een hoofdletter zou verdienen, antwoordde deze ‘pneuma, de geest die uitstijgt boven de praktische ambities van alledag.’
En Ervin László zegt: ‘Het brein werkt als een antenne. Wanneer je de antenne van je tv bijstelt, kun je ook netten ontvangen die je nog niet kende. Als ik piano speelde, was mijn antenne anders afgesteld dan in het dagelijks leven’.
Wat kan de concertpianist of de Zenmeester betekenen voor de dagelijkse praktische ambities van de manager of beleidsmaker? Met een blik buiten vertrouwde kaders en een gezonde dosis pragmatisme kom je tot verrassende inzichten en het is eigenlijk niet zo ingewikkeld, vaak een kwestie van het anders afstellen van antennes, het gaat over ontvankelijkheid en het besef dat alles met alles is verbonden.

Mensbeeld

In zijn concertlezing Houdbare Noten legt Eric Schoones de circulaire economie uit aan de piano. Met een interactieve knipoog, met humor en inspiratie, laat hij zijn publiek ervaren hoe achter de innovatieve producten van de nieuwe circulaire economie dezelfde principes als in de muziek schuilgaan. En altijd op zoek naar verdieping, geeft hij in dit programma inzicht in een mensbeeld, voorbij het ego en de waan van de dag, dat ten grondslag ligt aan duurzaam en maatschappelijk verantwoord handelen.

Routekaart
Datzelfde mensbeeld komt terug in zijn studie naar de verbanden tussen Zen boeddhisme en muziek. Al ruim twintig jaar komt dit thema terug in de lezingen en artikelen van Eric Schoones en onlangs voltooide hij een Engelstalig boek, Walking up The Mountain Track, dat door vooraanstaande internationale musici wordt geroemd: ‘een bijbel, een must voor alle musici’ (Alexander Gavrylyuk) en ‘een mijlpaal om ons bewustzijn wakker te schudden’ (Christa Ludwig).
Het boek beschrijft voor de muziek een weg van handwerk naar interpretatie, van materie naar geest, en die routekaart blijkt ook bruikbaar voor zelfontwikkeling, management en leiderschap.

Boeken

Eric Schoones publiceerde vijf boeken over duurzaamheid:
Een te grote kist bananen (2009), interviews met dertig vooraanstaande denkers zoals Ruud Lubbers, Irene van Lippe-Biesterfeld, Alexander Rinnooy Kan en Wouter van Dieren. Herman Wijffels schreef het voorwoord.
Alle Dagen Duurzaam (2013), interviews met 40 bedrijven en organisaties over circulaire economie, van klein tot groot, van Verdraaid Goed tot aan Unilever en Philips. Marjan Minnesma, directeur Urgenda, schreef het voorwoord. Een uitgave van Maurits Groen MGMC.

Search BV (2013), een diepgaand profiel van het ingenieursbureau, opgericht door Anne-Marie Rakhorst.
Praktijkboek duurzame wijkontwikkeling op Heijplaat (2014), een verzameling van voorbeelden van 10 jaar werken aan fysieke en sociale vernieuwing, interviews met bewoners en professionals betrokken bij zeer uitlopende projecten, in opdracht van Cirkelstad. Jacqueline Cramer schreef het voorwoord.

WereldSchoolWereldWijk (2015), een door de Provincie Noord-Brabant gesubsidieerd project over duurzaamheid en leefbaarheid in de wijk en op school.

Nieuwe boeken in voorbereiding.

En verder…

Eric Schoones werkte jarenlang voor het tijdschrift van De Kleine Aarde en schreef voor Nieuwe Leiders, Nudge, Genoeg en tijdschriften in binnen- en buitenland over muziek, actueel voor o.a. Luister, Pianist en International Piano.

Hij maakte in 2013 een goed ontvangen CD met muziek van Erik Satie, uitgebracht ten bate van WakaWaka, speelde muziek bij twee filmproducties van Perennial Films, geeft regelmatig concerten, speelt jazz met zangeres Sofie Dhondt en verzorgt lezingen en workshops over muziek, o.a. voor Cremona Mondomusica en Imola Piano Academy Eindhoven.
Hij was vijfmaal lid van de persjury van het Internationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht, maakte radioprogramma’s voor de Concertzender Amsterdam, was directeur van Musica Intermedia, een impresariaat en adviesbureau van klassieke muziek en stafmedewerker van Opera Trionfo. Tenslotte was hij aantal jaren betrokken bij de organisatie van The Music Paradigm, het nieuwe leiderschap gedemonstreerd met een symfonie orkest.