DEEP-sprekers

DEEP-sprekers
Ik heb een vraag
Ik heb een vraag

Jacqueline van Tol

Biografie  |   Boeken  |   Videos

Succesvol ondernemen met de kracht van kleur

In de Nieuwe Economie communiceren we steeds meer met beelden; Facebook, YouTube, Instagram. Dag en nacht worden foto’s en films met elkaar gedeeld. Dagelijks ontvangen we 3000 reclame impulsen die ons gevoel en gedrag beïnvloeden. Dat we sneller op beelden reageren dan op woorden is bekend. Maar in de grote stroom van informatie die op ons afkomt, blijken we in vijf seconden een eerste selectie te maken op…. Kleur.

Kleur is een belangrijke informatiedrager in het beeldverhaal en een eenvoudig middel om snel iets duidelijk te maken. Duidelijkheid over waar je als onderneming voor staat, wat je kernwaardes zijn. Succesvolle ondernemingen zoals Google, Coca-Cola en Apple blinken uit door hun uitgesproken bedrijfsidentiteit en positieve uitstraling. Kleuren spelen hierin een essentiële rol vanwege hun invloed op gedrag en gevoel. Bewuste toepassing van bepaalde kleuren levert een onbewuste reactie op bij mensen.

Een positief corporate image is een voorwaarde voor een succesvolle onderneming!

Met behulp van kleur kun je jouw bedrijf onderscheidend maken ten opzichte van de concurrent. Consequent kleurgebruik in producten, interieur, huisstijl en uitstraling van de medewerkers geeft één krachtig beeld. Een heldere boodschap die in de bedrijfsidentiteit van je onderneming doorklinkt en in alle facetten zichtbaar en voelbaar is, maakt je bedrijf herkenbaar en verhoogt de kans op een positief imago bij de doelgroepen.

Een goed personal image draagt bij aan het succes van de onderneming.

De organisatie wordt gedragen door de mensen die er werken. Jouw gedrag en uitstraling hebben invloed op je werkomgeving. 10% medewerker tevredenheid geeft 15% meer klanttevredenheid. Meer klanttevredenheid geeft 42% betere financiële prestaties. Met behulp van kleur stem je je uitstraling af op gewenst gedrag in zakelijke situaties.

Stel jezelf de volgende vragen:

Ben je je bewust van de relatie tussen de kleurkeuzes die je maakt voor producten, interieur, huisstijl en kleding en het succes van je onderneming?

Waarom ben je in de ene ruimte actief en voel je je ergens anders lusteloos?

Waarom ervaar je het ene bedrijf als betrouwbaar en neem je het andere niet serieus?

Waarom straalt de ene persoon zelfvertrouwen uit en komt de andere onzeker over?

In mijn boek Succesvol ondernemen met de kracht van kleur en mijn interactieve presentaties en workshops geef ik je hierop antwoord. Vergroot nu de kans op een positief bedrijfsimago!

Passie voor kleur

Voordat ik mij in kleur specialiseerde en Colour Harmony oprichtte, werkte ik in verschillende commerciële en creatieve functies in reclame, public relations, binnenhuisarchitectuur en grafische vormgeving. Mijn passie voor kleur was daarbij de bindende factor en mijn interesse voor wat kleur doet met mensen werd steeds groter. Tegenwoordig maak ik bedrijven en particulieren bewust van het belang en de invloed van kleur.

Door mijn inzicht en ervaringen te delen via presentaties, workshops en mijn boek, leer ik managers en (startende) ondernemers hoe zij kleur kunnen inzetten voor een heldere boodschap, gezond werkklimaat, gemotiveerde medewerkers en persoonlijke ondersteuning in zakelijke situaties.

Wat kan ik bijdragen?

Interactieve presentatie ‘Succesvol ondernemen met de kracht van kleur’

Welke invloed heeft kleur op de uitstraling van de onderneming of de persoon?

Hoe kunnen we kleur toepassen in producten, interieur, huisstijl en kleding voor een krachtige bedrijfsidentiteit en de kans op een positief corporate image en personal image vergroten?

Deze vragen, gecombineerd met voorbeelden van bekende ondernemingen vormen het uitgangspunt voor een leerzame en inspirerende ervaring. Duur: 1-1,5 uur

Workshop ‘Succesvol ondernemen met de kracht van kleur’

Welke invloed heeft kleur op de uitstraling van de onderneming of de persoon?

Hoe kunnen we kleur toepassen in producten, interieur, huisstijl en kleding voor een krachtige bedrijfsidentiteit en de kans op een positief corporate image en personal image vergroten?

Door middel van praktische, inspirerende oefeningen wordt de invloed van kleur ervaren en krijg je handreikingen om kleur direct te gebruiken.

Groepen van maximaal 15 personen. Duur: 1 dagdeel

Interactieve presentatie ‘De invloed van kleur op gedrag en gevoel’

Welke kleur helpt je ontspannen wanneer je gestrest bent?

Van welke kleur krijg je weer energie en zelfvertrouwen als je je moe of lusteloos voelt?

Hoe stem je de kleur van je kleding af op een zakelijke afspraak of sollicitatie?

Deze algemene presentatie over de effecten van kleur op fysiek, mentaal en emotioneel gebied geeft je inzicht hoe je kleur praktisch kunt gebruiken in je dagelijkse leven. Duur: 1-1,5 uur

Workshop ‘Kleuren zeggen wie je bent’

Je ontdekt aan de hand van individuele en gezamenlijke opdrachten waar jouw kleurvoorkeuren en kleurweerstanden vandaan komen en wat dit zegt over jouw persoonlijkheid. Naast inspiratie geeft deze workshop je inzicht in het effect van kleur en inzicht in jezelf. Leer hoe je deze kleuren kunt gebruiken om jouw persoonlijke doelen te bereiken.

Groepen van maximaal 15 personen. Duur: 1 dagdeel

De presentaties kunnen in overleg toegespitst worden op de specifieke behoefte van de organisatie. Bijvoorbeeld: ‘Wat is de invloed van kleur op mijn te organiseren evenement?’

Over Jacqueline van Tol

Jacqueline van Tol werkte als Senior AE bij internationale reclamebureaus. In haar schakelpositie tussen opdrachtgever en bureau begeleidde zij reclamecampagnes van onder andere KLM, ING, Unilever, Canadian Airlines en Wehkamp. Daarna werkte zij als zelfstandig grafisch vormgever en in diverse functies op het gebied van communicatie, public relations en woninginrichting. Sinds 2003 geeft zij kleuradvies, lezingen en workshops over kleurgebruik voor interieur, communicatie en persoonlijke ontwikkeling onder de naam Colour Harmony.

Haar boek Succesvol ondernemen met de kracht van kleur, dat bij publicatie werd uitgeroepen tot Boek van de maand bij Selexyz Zakelijk, is te verkrijgen via de website www.ondernemenmetkleur.nl en bol.com. Dit boek biedt de mogelijkheid om kleur in te zetten als praktisch middel om de bedrijfsidentiteit te versterken, een gezonde werkomgeving te creëren en jezelf in balans te brengen.

Hiermee vergroot je de kans op een positief bedrijfsimago.

Binnenkort verschijnt haar volgende boek over de invloed van kleur op kinderen.

Jacqueline van Tol