DEEP-sprekers

DEEP-sprekers
Ik heb een vraag
Ik heb een vraag

Ynzo van Zanten

Biografie  |   Boeken  |   Videos

‘Duurzaam ondernemen’ is waarschijnlijk één van de meest gebruikte, en tegelijkertijd minst begrepen, termen van deze tijd. Veel ondernemingen stellen een ‘duurzaamheidsmanager’ of een ‘MVO verantwoordelijke’ aan, draaien spaarlampen in of gaan over op dubbelzijdig printen. Duurzaamheid is belangrijk en urgent.

Het kamp van duurzame denkers en doeners is alleen nog versplinterd. Het wordt gespleten door aan de ene kant de visionairs die korte-termijn acties met spaarlampen zinloos vinden, en aan de andere kant de duurzaamheid-voor-de-massa-denkers die van mening zijn dat visionairs te groot denken en daardoor niet tot concrete actie over gaan. Vaak vormt dit een legitimatie voor ondernemers om beslissingen dan maar ‘uit te stellen tot de volgende budgetronde’.

Duurzaamheid is niet alleen een uitdaging, het is een enorme kans – ook voor ondernemers. De succesvolle ondernemer van de toekomst ziet dat duurzaamheid multidimensionaal is. In het ‘nieuwe ondernemen’ gaat het om een gezonde combinatie van korte én lange termijn denken: nú laagdrempelige acties maar ook een krachtige visie voor de toekomst die zelfs kan leiden tot het omgooien van hele bedrijfsprocessen.

Duurzaamheid, in welke vorm of definitie dan ook, zal en kan niet langer een apart onderdeel zijn van organisaties en ondernemerschap. Het is fundamenteel en integraal. Met de huidige snelle ontwikkelingen levert groen zaken doen al op steeds kortere termijn waarde op aan zowel de kostenbesparende kant als aan de opbrengstenkant.

Deze generatie heeft de historisch ongeëvenaarde mogelijkheid om het hele begrip van ondernemerschap en winstgevendheid op z’n kop te zetten ten gunste van een betere leefsituatie voor de huidige en toekomstige generaties. Zoals een wijs man ooit zei over het potentieel van deze generatie: “I don’t know what the future holds, but I do know who holds it”.

Ynzo van Zanten (42), econoom, ondernemer en initiatiefnemer van Green Inc., was verantwoordelijk voor de lancering van het succesvolle merk innocent drinks op het Europese continent. Voor Green Inc. adviseert en motiveert hij organisaties op het gebied van communicatie en verantwoord ondernemen. Ynzo is daarnaast initiator van het succesvolle minorprogramma ‘Sustainable Leadership & Entrepreneurship’, coacht op duurzaamheid bij het vak ‘Ondernemerschap’ aan de Hogeschool van Amsterdam, en is (gast-)docent aan de UvA en de TU Delft. Tenslotte is hij een grondlegger van CO2Management.nl, de toonaangevende online applicatie voor het managen van duurzaamheidsbeleid.

Recent verzorgde hij trainingen en lezingen voor o.a. TEDxBreda, BrainTrain TEDxMaastricht, ID&T, Sprout en MVO Nederland. Voor de NIMA organiseerde Green Inc. de Masterclass Duurzaamheid en Marketing. Voor zijn overstap naar Innocent was hij zes jaar business consultant voor Accenture. Ynzo zit daarnaast in het bestuur van 10.000 Hours en Stichting Plastic Whale.

 

Ynzo van Zanten
Ynzo van Zanten

Categorieën


Inzetbaarheid

Inspirerende lezingen

Workshops

Brainstorms, CoCreatie sessies


Talen

Nederlands
Engels